Aktuality
Upozornění na novou legislativu, termíny a další informace k modulům KEO4.
KEO4
Plánovaná údržba cloudové služby KEO4
Ve čtvrtek 13. 11. 2025 večer od 20:00 do 0:00 dojde k plánované odstávce cloudové služby KEO4 za účelem provedení servisních činností.Děkujeme za pochopení.
Přečíst
Příjmové agendy
Základní srovnání odpadových poplatků
Od 1. ledna 2021 obsahuje zákon o místních poplatcích (565/1990 Sb.) více typů odpadových poplatků. Zvolit tak lze poplatek za obecní systém odpadového hospodářství nebo poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci s různými typy základu.
Pro snadnější odlišení jednotlivých typů těchto poplatků jsme připravili srovnávací tabulku a přidali ji mezi pracovní postupy do uživatelské dokumentace.
Tabulka obsahuje základní charakteristiku správy i nastavení jednotlivých typů, způsobu vytvoření předpisů, určení data splatnosti, vyměření platebním výměrem, možnosti použití osvobození či úlev a další….
Tento přehled a srovnání má za cíl poskytnout praktický podklad pro posouzení, který systém je pro podmínky dané obce nejvhodnější, upozornit na specifické náležitosti obecně závazné vyhlášky, zvýšit přehlednost a pochopitelnost nastavení jednotlivých typů a přispět k lepší orientaci při správě odpadových poplatků.
Přečíst
Účetnictví
Rozpočet (plán) v KEO4 Účetnictví
V KEO4 Účetnictví byla provedena úprava zpracování rozpočtu (plánu). Hlavní změnou je pořízení rozpočtu (plánu) seskupeného.Rozpočet (plán) seskupený
Rozpočet (plán) seskupený lze vést v KEO4 Účetnictví samostatně nebo současně s podrobným rozpočtem (plánem). Výnosy a náklady lze pořídit seskupeně do účtové třídy (např. 5XX, 6XX), účtové skupiny (např. 50X, 51X, 60X,…), syntetických účtů nebo jej lze pořídit s členěním dle účelových znaků nebo dle organizací.
V případě, že je pořízený podrobný rozpočet (plán), tak lze z této nabídky vygenerovat rozpočet (plán) seskupený.
Rozpočet (plán) podrobný
Pořízení podrobného rozpočtu (plánu) se nezměnilo. Lze jej vést samostatně nebo společně s rozpočtem (plánem) seskupeným a v tomto případě je nutné po pořízení obou rozpočtů (plánů) provést kontrolu vyrovnanosti pomocí sestavy UP903 Kontrola rozpočtu (plánu) podrobného na seskupený v nabídce Tisk. Tato kontrola je i při uzavírání rozpočtu (plánu) podrobného a pokud jsou nějaké rozdíly, tak ho nelze uzavřít.
Změny rozpočtu (plánu)
1. Vede se pouze rozpočet (plán) seskupený - změny se musí pořídit přímo do seskupeného rozpočtu (plánu). Rozpočtové změny zatím nejsou v KEO4 Účetnictví zpracované.
2. Vede se pouze rozpočet (plán) podrobný – pořízení a uzavření rozpočtových změn se nezměnilo.
3. Vede se rozpočet (plán) seskupený a podrobný – pořízení rozpočtové změny se nezměnilo. Doplnila se nová nabídka Úprava položek seskupeného rozpočtu (plánu). V této nabídce se automaticky vyhodnotí nový ukazatel seskupeného rozpočtu (plánu) a lze jej ručně upravit. Do sestavy Změny (rozpočtu) plánu je přidaná nová sekce Změny rozpočtu (plánu) seskupeného. Po zaškrtnutí parametru v panelu sestav lze tuto část tisknout samostatně bez podrobného rozpisu.
Při uzavření rozpočtové změny se provede kontrola na křížení ukazatelů v seskupeném rozpočtu (plánu). Pokud je nalezena chyba, tak rozpočtová změna nejde uzavřít a pořízený nový ukazatel se musí upravit.
Přečíst
Příjmové agendy
Předání nedoplatku obecnému správci daně
V souladu s daňovým řádem (§ 175 odst. 1 písm. b) a § 162 odst. 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) může obec, jako správce místního poplatku, požádat o vymáhání nedoplatku na místním poplatku obecného správce daně.
Tímto obecným správcem daně je od 1. 7. 2025 celní úřad.
Jak předání probíhá
Nedoplatky k vymáhání předává obec celnímu úřadu elektronicky, prostřednictvím informačních systémů nebo formulářů umístěných na webových stránkách Celní správy ČR.
Spolu s žádostí správce daně předává i exekuční titul, tedy platební výměr, kterým byla poplatková povinnost vyměřena nebo vykonatelný výkaz nedoplatků z evidence poplatků v případě, kdy k nedoplatku není platební výměr. K vymáhání lze předat kromě nedoplatku na místním poplatku i příslušenství, tedy zvýšení poplatku.
Předané nedoplatky však nesmí být aktuálně předmětem vymáhání. Jedná se tedy o takové nedoplatky, které v minulosti byly bezvýsledně správcem poplatku vymáhány. V případě, kdy daňová exekuce stále probíhá, musí být před vydáním žádosti o vymáhání zastavena a vytvořené exekuční náklady zanikají.
Přechod správy nedoplatku
Předáním nedoplatku obecnému správci přechází správa placení nedoplatku na obecného správce a původní správce poplatku již daný nedoplatek nemůže dále evidovat na osobním daňovém účtu dlužníka, přijímat dobrovolné úhrady, povolit posečkání, ani žádným způsobem nedoplatek vymáhat.
Daňový řád rovněž stanoví, že správce daně již nemůže následně svou žádost vzít zpátky.
Vybrané nedoplatky obecný správce daně převede minimálně jednou měsíčně příslušné obci, v souladu s § 6 zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, a předá údaje o celkovém výnosu z jednotlivých místních poplatků za dané období.
Praktický přínos
Nová úprava by mohla obcím ušetřit práci a přinést efektivnější vymáhání nedoplatků na místních poplatcích prostřednictvím specializovaných orgánů.
Kompletní metodické pokyny a aktuální formuláře jsou dostupné na webu Ministerstva financí ČR a Celní správy ČR:
Metodická pomůcka k vymáhání nedoplatků obecným správcem daněInformace k evidenci nedoplatku na místním poplatku po předání obecnému správci poplatku
Přečíst
Spisová služba
Nové šablony pro Konverzi z moci úřední (KzMÚ)
Pro Konverzi z moci úřední (KzMÚ) v modulu Spisová služba byly zveřejněny nové šablony. Je možné, že v rámci konverze z moci úřední bude třeba aktualizovat program Software602 Form Filler.
Přečíst
Ostatní
Změněný provoz zákaznické linky
Vážení uživatelé, v pátek 17. 10. 2025 bude provoz zákaznické linky mimořádně od 9:00.
Děkujeme za pochopení.
Přečíst
Spisová služba
Konverzní pošta nově i v KEO4
Konverzní pošta umožňuje orgánům veřejné moci odesílat dokumenty v digitální podobě i subjektům, které nemají datovou schránku, a omezit tak návštěvy poboček České pošty.
Princip služby spočívá v tom, že orgán veřejné moci (OVM) odešle do speciální datové schránky České pošty dokument v digitální podobě adresátovi, který datovou schránku nemá, a ten je následně doručen v listinné podobě. V KEO4 stačí jen zvolit v rámci vypravení zásilky způsob odeslání přes Konverzní poštu spolu s konkrétním vzorem vypravení, např. Červený pruh (standard). Česká pošta tyto digitální dokumenty převede za pomoci automatizované konverze dokumentů z digitální do listinné podoby. Následně pak zajistí tisk a přípravu zásilek k doručování (vložení do obálky) a poté i jejich odeslání a doručení v listinné podobě. Odesílatel poté ve spisové službě obdrží informaci o doručení dokumentu nebo potvrzení o nemožnosti dokument doručit, případně důvody nedoručení. Česká pošta zajišťuje i konverzi dodejky z listinné do elektronické podoby.
Nelze ovšem poslat jakýkoli digitální dokument. Odesílání přes Konverzní poštu má svá jasně daná pravidla. Odeslat lze jen dokument, který obsahuje soubory ve výstupním formátu PDF/A. Tyto soubory musí být elektronicky podepsané nebo musí obsahovat elektronickou pečeť. Podaná zásilka může obsahovat maximálně 99 souborů o celkové velikosti 20 MB, s tím, že následně do obálky C4 může být vloženo maximálně 99 listů.
Co je třeba udělat pro to, abyste mohli službu využívat?
V první řadě je třeba uzavřít s Českou poštou veřejnoprávní smlouvu o přenesení výkonu působnosti v oblasti doručování. Následně si nechte vypracovat nabídku na licenci Konverzní pošty v KEO4 prostřednictvím našeho obchodního zástupce, a pak již můžete odesílat dokumenty v digitální podobě i těm subjektům, které datovou schránku nevlastní a ušetřit tak čas za tisk, kompletaci a nošení dopisů na poštu.
Konverzní pošta. Více informací o Konverzní poště naleznete zde.
Přečíst
Mzdy
Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele (JHMZ)
Dne 3. 9. 2025 byl ve Sbírce zákonů pod číslem 323/2025 publikován Zákon o jednotném hlášení zaměstnavatele (dále jen JHMZ). JHMZ je nový elektronický systém, který má od roku 2026 zásadně zjednodušit administrativu zaměstnavatelů tím, že nahradí desítky původních formulářů a výkazů, které doposud zaměstnavatelé posílali různým institucím (ČSSZ, finanční správě, úřadům práce aj.).
Účinnost zákona je od 1. 1. 2026, nicméně povinné podávání JHMZ bude spuštěno až v dubnu. Za první tři měsíce roku 2026 se bude podávat zpětně v období od dubna do června 2026. Lhůta pro podání hlášení bude vždy do 20. dne následujícího měsíce.
Aktuálně se ještě čeká na schválení prováděcího nařízení vlády, které konkretizuje technické podrobnosti komunikace mezi zaměstnavatelem a MPSV a podrobně specifikuje údaje, které mají být sdělovány. Až budou všechny legislativní podklady k dispozici, zahájíme implementaci nového hlášení do KEO4 Mzdy.
Přečíst